Wist je dat depressies en ongezond eetgedrag hand in hand gaan?
26 juli 2021 
in blog

Wist je dat depressies en ongezond eetgedrag hand in hand gaan?

Een paar jaar geleden heb ik zelf behoorlijk last gehad van depressieve gevoelens.
Ik voelde mij somber, zag alles negatief, ging met tegenzin naar mijn werk, had destructief gedrag, faalangst…..
Maar ook ongezond eten, teveel eten, te weinig eten.

Toch had ik voor de buitenwereld altijd een lach op mijn gezicht.
Mensen zagen het niet aan mij, ik had een heel mooi masker opgezet. Herkenbaar?
Ik zocht hulp bij een NLP coach (Manon Hoogveld; van Hoogveld Coaching in Heteren) om samen aan de slag te gaan met mijn negatieve gedachten, bepaalde terugkerende patronen, etc. Dit was voor mij superwaardevol, en het maakte een einde aan mijn sombere gevoel.

Er is echter wel een verschil tussen je ‘een keer niet jezelf voelen’ of het hebben van hebben van een depressie.
We spreken van een depressie als je je langer dan 2 weken somber voelt, of als je nergens zin in hebt.

De reden waarom ik dit onderwerp depressies aan wil snijden, is omdat een depressie geen taboe is, ik wil dit met deze blog bespreekbaar maken.
Dat dit nodig is, daar kwam ik achter toen ik een poll plaatste op mijn instastory:

 

Kenmerken depressie + onderzoek

Door het aanhoudende virus, loopt het aantal mensen die te maken krijgen met psychische klachten nog steeds op. Tuurlijk kunnen er ook andere oorzaken zijn van een depressie;  zoals een trauma, disbalans in je hormonen, of een andere negatieve ervaring.
Of een combinatie van, dit is per persoon verschillend.

Het Trimbos instituut heeft een onderzoek gedaan naar de psychische gezondheid, voor en na de crisis.
De uitkomst?

Maar liefst 23,5% gaf aan depressieve gevoelens te hebben, angst gevoelens te hebben, emotionele eenzaamheid en slaapproblemen. Een behoorlijke stijging!

Vaak als we ons even niet goed voelen, gaan we onszelf proberen te ‘troosten’ met comfortfoods, om onszelf beter te voelen.
Helaas is dat vaak niet de oplossing, en voelen we ons juist alleen maar slechter; buikpijn, opgeblazen gevoel, en je baalt omdat je zo bent.
De cirkel is weer rond.

 

Syptomen + Patroon doorbreken met gezonde voeding: Good food, good mood!

Als coach zie ik (en weet ik dit uit eigen ervaring) dat ongezond eten niet de oplossing is, echter er is een verband tussen depressies (burn-outs, je slecht voelen).
Ik weet dat het gigantisch moeilijk is om aan jezelf te werken als je je zo ontzettend slecht voelt.
Want het gevoel van ‘laat maar’ of ‘het heeft allemaal geen zin’ overheersen misschien wel teveel, maar jezelf verwaarlozen heeft ook geen zin!

De meest genoemde symptomen voor een depressie zijn

 

  • Je voelt je somber
  • Je beleeft geen plezier aan dingen waar je eerder wel plezier aan beleefde. Je hebt geen zin om iets te ondernemen
  • Je eet weinig of juist veel en valt daardoor af of komt juist aan
  • Je slaapt veel of juist weinig
  • Je bent rusteloos of juist niet in beweging te krijgen
  • Je bent moe en hebt geen energie
  • je hebt concentratieproblemen en bent besluiteloos
  • Je voelt je schuldig of waardeloos
  • Je hebt zelfmoordgedachten of denkt vaak aan de dood.

Belangrijk is, is om altijd goed naar je lichaam te luisteren en je niet tegen bepaalde signalen te verzetten.
Als coach hamer altijd heel erg op de balans in alles, stress verlagen, goed eten en goed slapen. Want alles hangt heel erg samen met elkaar daarom is het zo belangrijk om naar het totaalplaatje te kijken!

Ik wil voor nu even inzoomen op het eetgedrag als ; emotie eten, binge-eten, of andere eetstoornissen.
Want uit onderzoek is juist gebleken dat met een goed voedingspatroon je een depressie tegen gaat, of deze voorkomt.

Zorg juist goed voor jezelf, want je bent het echt waard!
Doorbreek dit patroon, en begin juist met gezond eten, voldoende groente en fruit. (straks meer tips!)
JA tuurlijk moet dit gezonde eten lekker zijn, helemaal mee eens!

 

Tips om back on track te gaan

Ik heb een aantal tips voor je op een rijtje gezet, die de basis zouden moeten vormen voor een goed dagritme.
Vooral ritme en balans zijn erg belangrijk.
Uit een dal klimmen gaat vaak de ene dag beter dan de andere dag, dat is niet erg.
Wees bewust van dat vallen en opstaan erbij horen, en wees niet te streng voor jezelf!

  • Eet op vaste tijden
  • Eet voldoende eiwitten, gezonde vetten!
  • Zorg voor een juiste balans in je voeding
  • Slik desnoods supplementen om tekorten te voorkomen (magnesium!)
  • Drink minimaal 2 liter water
  • Ga eens mediteren
  • Verdiep je in je mindset (TIP: lees Master your mindset)
  • Podcast; Richard de Leth over voeding
  • Ga met iemand praten
  • Wandel 20-30 minuten per dag, bijvoorkeur in de natuur!

Je zult na 3 weken gaan merken, dat je meer energie ervaart, je darmen zijn rustiger, je huid ziet er beter uit, en je voelt je fijner omdat je simpelweg je lichaam echt voedt ipv gewoon eet.

TIP: heb je een naaste die zich de laatste tijd somber voelt of depressief is? Probeer dan te helpen, en ga niet zeggen dat het allemaal wel mee valt, dat werkt alleen maar averechts.
Je kunt iemand niet in zn kop kijken zeg ik altijd.
Help diegene met de bovenstaande tips, wees een luisterend oor, en begripvol. Dat zal helpen!

 

Anti-depressie dieet

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat een gezond eetpatroon helpt om depressies te verminderen of te voorkomen.
Er bestaat zelf een anti-depressie dieet, ik heb deze zelf bekeken, en waar het op neerkomt is ‘gewoon’ gezond en gevarieerd eten.

Zoals dit:

  • Voldoende eiwitten, gezonde vetten en koolhydraten.
  • Voorkom verzadigde vetten, wat vaak in fastfood te vinden is.
  • Beperk cafeïne en alcohol.

Dit is eigenlijk PRECIES waar ik ook rekening mee houdt als ik een voedingsplan opstel voor mijn klanten.

 

Nu je dit weet…

Weet je hoe belangrijk het is om goed voor jezelf zorgen, gezond eten en te bewegen!
Dit draagt bij aan een blijere jij! Alleen jij kan dit doen.

Wellicht weet je niet waar je moet beginnen, of vind je het lastig om de stap te zetten.
Ik moet ook eerlijk zeggen, dat iedere aanpak anders is, want niemand is hetzelfde.
Wat wel het zelfde is; is de transformatie!

De dames die bij mij het Bodification traject hebben doorlopen, met vallen en opstaan, en stap voor stap, hebben allemaal hetzelfde eindresultaat; blijer zijn met zichzelf, bewustworden van hun saboterende ‘stemmetjes’, weten wat ze moeten doen om resultaat te halen.

Maar vooral rust, omdat alles in BALANS is.

30 augustus start ik met de laatste ronde van dit jaar, ik heb nog maar 3 plekken beschikbaar! Lees hier meer info: https://bodify.nl/bodification-traject/
Mocht je mee willen doen, stuur gerust een e-mail; Bernice@bodify.nl
Liever eerst een vrijblijvend gesprek? Dat kan natuurlijk ook, let me know!

 

P.S: Wist je dat werkgevers mij ook inschakelen om hun verzuim te beperken?

Zij betalen dan het volledige Bodification traject voor jou! Het is echt een win-win, want jij werkt aan je gezondheid dmv voeding, training en mindset zodat je gewoon kunt blijven werken.
Werkgever blij, jij blij!

Over de schrijver
Bernice kan zichzelf een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van voeding, training en leefstijl speciaal voor vrouwen. Haar sportprestaties; het winnen van het NK bodyfitness + behalen van haar Pro-card internationaal zorgde er samen voor dat haar passie voor haar bedrijf diverse keren zijn uitgelicht op Regio8, Omroep Gelderland, de Gelderse Post. Daarnaast is ze uitgeroepen tot Sportvrouw van het jaar 2018! Ze is inmiddels al jaren actief voor haar bedrijf Bodify als specialist in het begeleiden van dames waarbij balans in de leefstijl en een positieve mindset de rode draad zijn in haar coachingstrajecten. Je hoeft geen fitgirl te zijn om je bij Bernice aan te melden, alle dames zijn welkom. Of je nou fit wil worden voor een hardloopwedstrijd, wil afvallen of sterker wilt worden, bij Bernice voel je je al snel op je gemak! Bernice woont samen met haar 2 franse buldoggen in Gendringen. Daarnaast is ze volle bak aan het werk om haar bedrijf uit te breiden met een extra locatie.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down