arrow_drop_up arrow_drop_down
9 april 2020 
in blog

Overeten? Dit moet je weten!

 

Om te weten wat overeten veroorzaakt is het wellicht eerst even handig om in te zoomen op wat het precies is.
Overeten is het meer eten dan noodzakelijk is en vooral ook dat je het niet onder controle hebt; ik noem het ook wel het ‘ black-out’ eten.
We kennen het vast wel; een stukje chocola, en voor je het doorhebt; wat een pech, hele reep weg!
Super vervelend, helemaal als je bijvoorbeeld een doel hebt om wat droger te worden voor de zomer!

 

Yes ook ik had er last van…

Zelf heb ik er heel erg last van gehad na mijn wedstrijd die ik won in Marbella. Nu ik terugkijk op die periode kan ik pas zeggen waardoor het kwam dat ik zo aan het overeten was.
Ik had namelijk voor de wedstrijd gezegd; ‘Haal ik de top-3, dan ga ik door voor de Arnold Classic’ en ik won de wedstrijd. Echter toen ik thuiskwam was mijn lichaam (na 1,5 jaar prep) volledig aan het protesteren, ik sliep 10 uur en was nog steeds moe, en ik kwam in de knoei met het aantal uren die in de dag zaten; want ik werkte fulltime, had daarnaast mijn bedrijf, en ik wilde nog trainen.
Het lukte niet. En dat zag ik als falen. Teleurstelling.
Wat ging ik doen? Eten! En ik had er geen rem meer op.
Gevolg? Ik kwam 15 kg aan in een half jaar tijd.

 

Herkenning, leren & gameplan!

Wat ik met dit verhaal duidelijk probeer te maken, is om te kijken naar de REDEN waarom je doet wat je doet.
Toen ik er ‘midden in zat’ zag ik het totaal niet hoor, nu ik terug kijk op die periode, zie ik het gelukkig wel.
Herkenning van het probleem is zo belangrijk, want dan zie je in wat er gebeurd alleen dan kan je ook een plan van aanpak maken oftewel een GAMEPLAN…

Veel voorkomende valkuilen voor overeten zijn:

 

  • Verveling
  • Trek
  • Beslissingsvermoeidheid
  • Stress en slaap
  • Beschikbaarheid van eten

 

Tackel je valkuilen

 

Verveling: Verveel je je en ga je om die reden maar eten? Zorg dat je dat probleem dan aanpakt, ga iets DOEN!
Lees een boek, ga een stuk wandelen, doe in ieder geval iets waardoor je niet getriggerd wordt om die kastjes te plunderen.

 

Trek: Bij bijvoorbeeld trek of honger, kijk dan eens serieus naar je voeding die je tot je neemt. Is dit wel zo vullend? Of bestaan je maaltijden uit veel koolhydraten en weinig eiwitten?
Dan is er hoogstwaarschijnlijk een verbetering mogelijk! Een juiste mix van eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten zorgen voor een goed verzadigd gevoel. Als je daarnaast ook nog voldoende groente en fruit eet kom je al een heel eind.Het is daarbij doodzonde om van ma tm vr je aan je voeding te houden om vervolgens in het weekend ‘los’ te gaan, waardoor je je totale kcal budget hoger uitkomt dan je doel-budget, zoals het plaatje hiernaast schetst (bron: Sanne Leeman).

Beslissingsvermoeidheid:  Stel je komt uit je werk, je hebt honger en hebt nog geen idee wat je wilt gaan eten. Maar shit; je hebt ook geen boodschappen gedaan! De kans is groot dat je je kastjes lostrekt om te kijken wat je ‘nog hebt’.
En daar gaan je voornemens weer om ‘gezond te doen’. 
Voorbereiding is ECHT het halve werk. Denk van tevoren uit wat je wilt gaan eten; maak een mealplan (wat past bij je doel, als je het goed wilt doen!) en zorg dat je je boodschappen in huis hebt. Zo heb ik bijvoorbeeld altijd kip en groente in de vriezer liggen van Muscle meat, super handig.
Hiermee voorkom je dat je beslissingsmoe wordt en je iets eet wat je niet wilt, niet voedend is, en niet past bij je doel!

Stress en slaap:  We hebben allemaal wel eens dat we een periode wat slechter slapen OF dat we wat meer stress ervaren. Maar wist je bijvoorbeeld ook dat als je 6 uur slaapt ipv 8 uur dat je 20% MEER honger ervaart?
Je metabolisme verlaagt en je eetlust verhoogt. Double trouble dus. Misschien je er nu over nadenkt dat je het herkent; dat je meer cravings hebt als je slecht hebt geslapen; of veel stress hebt.
Dat is dan ook de reden waarom ik als coach zijnde zo hamer op een goede nachtrust en nooo stress, eigenlijk zou je dit als eerste moeten aanpakken (nog boven je voeding en training) omdat je hiermee mega veel winst kan behalen.

Beschikbaarheid van eten: Ja, ja. Pasen komt eraan, paaseitjes staan op tafel. Of op je bureau van je werk. Je pakt er eentje, en nog eentje…. Nou je hebt denk ik wel door waar ik heen wil met mijn verhaal. Het eten is binnen handbereik en die paaseitjes lachen gewoon naar je en roepen eat me! Eat me!
Dat zelfde geldt eigenlijk voor de boodschappen die je in huis haalt, het eten maak je dan ‘beschikbaar’. Heb je het niet, dan kun je het ook niet pakken. Make sense toch?

 

Wist je dat?

 

  • Gezinnen met junkfood op het keukenblad gemiddeld 13 kg zwaarder zijn?
  • Hoe groter je bord, hoe meer je eet?
  • Kleur van je bord uitmaakt hoeveel je eet?
  • Chronische stress je eetlust verhoogt?
  • Bij 6/8 maaltijden je meer honger ervaart en eerder gaat overeten dan bij 3 maaltijden per dag?
  • Mannen en vrouwen aan een tafel 2 x zoveel eten?

 

Ik hoop dat ik je hiermee wat inzichten heb kunnen geven, zodat je het overeten kunt indammen. Vergeet niet, er kunnen echt tal van redenen zijn waardoor je een bepaald eetgedrag of wellicht een eetstoornis hebt ontwikkeld.
Niks om je voor te schamen, wel noodzaak om er iets mee te doen zodat je een gezonde leefstijl kun nastreven zonder extremen.

Take care, en maak er een mooie dag van!

Over de schrijver
Bernice is een professioneel fitness atleet in de IFBB Pro Legeau, en kan zichzelf na jaren wel een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van voeding, training en leefstijl. Haar sportprestaties en haar passie voor haar bedrijf zijn diverse keren uitgelicht op Regio8, Omroep Gelderland, de Gelderse Post en daarnaast is ze uitgeroepen tot Sportvrouw van het jaar 2018! Ze is inmiddels al jaren actief voor haar bedrijf Bodify als specialist in het begeleiden van dames en heeft hiermee al supermooie resultaten behaalt! Je hoeft geen fitgirl te zijn om je bij Bernice aan te melden, alle dames zijn welkom. Of je nou fit wil worden voor een hardloopwedstrijd, wil afvallen of sterker wilt worden, bij Bernice voel je je al snel op je gemak! Bernice woont samen met haar 2 franse buldoggen in Gendringen. Daarnaast is ze volle bak aan het werk om haar bedrijf uit te breiden met een extra locatie.
Reactie plaatsen