Supplementen musthaves voor de sportieve vrouw
09 september 2021 
in blog

Supplementen musthaves voor de sportieve vrouw

Om maar even met de deur in huis te vallen; we moeten zelf onze verantwoordelijkheid pakken over onze gezondheid. Een ander gaat het niet voor je doen. En in dit geval heb ik het over de supplement(en) voor de vrouw, maar ook voor mannen en kinderen; oud, jong; dik en dun; gezond en minder gezond.
Iedereen heeft baat bij deze informatie!

‘Laatst sprak ik een dame waarvan haar moeder doodziek in het ziekenhuis lag, ze werd naar huis gestuurd om verder te herstellen. Deze dame deed zelf haar onderzoek om haar moeder de supplementen te geven die nodig waren voor een vlotter herstel van de behandeling. Dit gebeurde niet vanuit het ziekenhuis, er werd niks verteld over een supplementen advies of iets dergelijks. Deze dame schakelde iemand in om een advies op maat te laten maken voor haar moeder.’

Ik vind dit bovenstaande verhaal nogal wat, want supplementen kunnen echt verschil maken.
Gezondheid is nu belangrijker geworden dan ooit tevoren!

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er vanuit de overheid zo weinig informatie wordt gegeven om ons lichaam op een andere manier gezond te houden of te krijgen.
Waarom krijgt niet iedereen een basis supplementen kitje thuis?
Of wordt gezonde voeding gepromoot en goedkoper gemaakt?

We moeten het echt zelf doen, je hebt maar 1 lichaam dus doe jezelf vooral niet tekort.
Je lichaam functioneert optimaal als je jezelf goed verzorgt, je voelt je beter, je straalt meer, je huid wordt beter, kortom alle processen in je lijf functioneren optimaal.

En echt, dat is iets wat ik jou ook gun, daarom deze blog, zodat jij weet waar je het voor doet.

 

Zijn supplementen wel ècht nodig?

 Vroeger dacht ik ook echt dat met gezond eten, het ‘wel goed zou zitten’ betreft de vitaminen en mineralen en dat supplementen echt overbodig waren.Ik nam dan ook geen supplementen, tot ik mij erin ging verdiepen en erachter kwam dat ik bijvoorbeeld niet elke dag vette vis at (omega) of paranoten (selenium). Daarnaast was ik topsporter en wilde alles on point hebben, dus ben mij hierin gaan verdiepen!

Naast een gezonde leefstijl met gezonde voeding, voldoende groente, fruit en water, maar ook genoeg beweging EN ontspanning kan het zomaar eens zijn dat je soms nog steeds erg moe bent.
Of onrust ervaart, niet goed hersteld van je trainingen, duizelig bent of andere klachten ervaart.

En dat terwijl je denkt alles goed te doen, want je leeft toch gezond?

Laten we dan eens kijken naar de supplementen die je misschien wel of (nog) niet gebruikt.
Er zijn supplementen die IEDEREEN zou moeten nemen volgens de experts, en tuurlijk zijn er ook supplementen die echt persoonlijk zijn.
Kijk maar eens naar jezelf, of denk maar eens aan een zwangere vrouw, je kind, jij als sportende vrouw.

De hoeveelheid vitamines en minerale is afhankelijk van:

  • Geslacht
  • Levensfase
  • Activiteit
  • Leeftijd van de persoon

Niemand is hetzelfde en iedere behoefte is dan ook anders!
Ik wil je graag even een kijkje geven in de wereld van de supplementen, zodat jij weet hoe je de komende herfst immuunsysteem kan boosten, je vitaliteit kan vergroten, zodat jij zo efficiënt mogelijk functioneert.

 

ADH onder de loep.

Laten we eens beginnen met de ADH; de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid of adequaat niveau van inneming (AI); ook wel de richtlijn voor inname van vitamines, vetten en andere voedingsstoffen dat is vastgesteld in de jaren 30. (Wikipedia).

Volgens expert Richard de Leth wordt ADH ook wel Achterhaalde Dagelijkse Hoeveelheid, want zoals Richard het noemt bekijken ze het eerder vanuit een tekort om geen scheurbuik te krijgen, dus echt wat minimaal nodig is.

Een veel gehoord misverstand is dat de ADH de minimumhoeveelheid is van een voedingsstof om deficiëntie te voorkomen. Expert Richard de Leth geeft aan dat om optimaal te functioneren, moeten de concentraties veel hoger zijn dan het ADH ons vertelt.
Het ADH zegt bijvoorbeeld dat je een minimun van een bepaalde vitamine moet innemen om echte gezondheidsproblemen te voorkomen. Echter staat dit dus los van wat ideaal zou zijn!

 

Wat is nodig voor de sportieve vrouw?

Zoals ik in de intro al aangaf, is het echt afhankelijk van verschillende factoren, en opgebouwde tekorten die je misschien hebt.
Stress kan namelijk bepaalde voorraden sneller leegtrekken, ook slaaptekort, ziek zijn, and go on.
Jup en daarom kijk ik als coach zijnde ook echt naar het totaalplaatje, want mijn taak en missie is om dames weer in balans te krijgen, daarbij moet alles kloppen 🙂
Ik heb een aantal basis supplementen voor je op een rijtje gezet, die ècht essentieel zijn in mijn ogen en in de ogen van de experts.

Omega-3, ook wel visolie genoemd, heeft een positief effect tegen cardiovasculaire ziektes (hart- en vaat), kanker, inflammatie en auo-immuunziektes. Maar ook heeft het een positief werking op vrijwel alles in het lichaam, denk aan hersenen, je huid, je zicht, zenuwstelsel, gewrichten!
Je haalt het omega-3 ook uit vis- en schaaldieren, maar het komt ook voor in planten en noten bijvoorbeeld; brocolli, walnoten, bonen, lijnzaad.
💊 De hoeveelheid omega-3 gesupplementeerd moet worden is hankelijk van je dieet, omega-3 is meestal verkrijgbaar in een softgel (1gr/stuk) vaak is de richtlijn 2 softgels per dag.

Vitamine D3 en K2, je maakt deze zelf aan als je in de zon zit. D3 helpt bij een goede opname van calcium, het ondersteunt je afweer en spieren.Vitamine D3 draagt onder meer bij tot de opname van calcium en fosfor uit je voeding en zorgt zo voor een goed calcium- en fosforgehalte in het bloed.
Vitamine K2 zorgt vervolgens voor de juiste distributie van calcium in je hele lichaam. Vitamine K zorgt ook voor een goede bloedstolling.
💊 Dosering: 2000IU D3 (In de winter meer 5000IU) 90mcg K2 per dag

Magnesium citraat, ondersteunt zenuwen, spieren en botten.
Je vindt magnesium vooral in bladgroenten zoals bijvoorbeeld; spinazie, peulvruchten, zeewier. Maar ook in kip, vlees, noten en zaden!
Let wel op, vaak wordt er de magnesium oxide verkocht deze is redelijk goedkoop en je lichaam kan dit niet opnemen! Magnesiumcitraat is doorgaans duurder en dit kan je lichaam WEL opnemen!
💊 Aangeraden dosering is 400 mg, dit zijn 2 tabletten per dag.

Zink, is belangrijk voor het immuunsysteem en behoud van sterke botten, haar en huid.
Ook draagt zink bij aan een normale stofwisseling van koolhydraten, vetten en eiwitten. Het lichaam zelf heeft geen zinkvoorraad, daarom is het belangrijk dit als supplement in te nemen.💊 Aangeraden dosering is 50mg, oftewel 1 tablet (afhankelijk van het merk 😉 )

Jodium, is van belang voor een goede werking van je schildklier en energiestofwisseling.
Zelf gebruik ik zout jodium, maar je vindt jodium ook in schaaldieren, vis en zeewier/algen.
Kelp, een algenextract, wordt ook ingezet vanwege de natuurlijke bron van jodium.
💊 Dosering; 1 tablet per dag 150ug per dag.

Selenium, net als jodium goed voor je schildklier, en het is een antioxidant en helpt je afweer, haar en nagels. Daarnaast biedt het ondersteuning aan het afweersysteem en beschermt je cellen tegen oxidatieve schade.
Selenium vind je in paranoten, tonijn, spruitjes en eieren.
💊 Dosering ; 3 paranoten per dag OF 200mcg per dag

Creatine monohydraat; Energie te behouden in de spieren om zo spiervermoeidheid te voorkomen, het verbetert de sportprestaties.
Creatine zit onder andere in vlees, vis en eieren.
Dit supplement is voor de sporters onder ons! En valt ook onder de categorie van spiergroei en prestaties, echter is creatine 1 van de weinige supplementen waarvan is bewezen dat het werkt!
💊 Dosering: 5 gram per dag (met eventueel een laadfase van 1 week waarbij je 20 gram verdeelt over 4 doseringen van 5gram per dag).
LET OP: Een enkeling houdt iets extra vocht door het gebruik van creatine, je zou dan Kre-alkalyn kunnen gebruiken.

 

1001 supplementen voor 1001 toepassingen

Er zijn echt nog veeeel meer supplementen, met ieder hun eigen unieke werking.Supplementen worden vaak ondergebracht in de volgende 3 categorieën;

  • Gezondheid & Welzijn
  • Spiergroei & prestatie
  • Vetverlies

Denk bijvoorbeeld maar eens aan supplementen voor slaapproblemen, vetverlies, haaruitval, of een goede pre-workout om je training een boost te geven.
Sommige mensen zoeken de magische pil voor om af te vallen, het maakt ze niet uit hoe duur dit is. Veel commerciële bedrijven maken hier natuurlijk gebruik van en spelen hier slim op in.
Dus doe je onderzoek goed, lees de etiketten:

  • Wat is de dosering?
  • Hoeveel hulpstoffen bevat het?

Welk merk je dan kiest is helemaal aan jou, als je maar weet waar je op moet letten.
Op de website https://examine.com/ en https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina staat veel informatie over diverse supplementen en de werking ervan.

Mijn advies

Zoals ik al eerder zei; ieder lichaam is anders, iedere behoefte is anders laten we dat vooropstellen. Maar toch zijn een aantal supplementen essentieel voor iedereen, die in mijn ogen (en in de ogen van de experts) iedereen zou moeten innemen.
Sta je onder behandeling voor een medische aandoening, raadpleeg dan je eigen arts eens.
Maar doe vooral ook zelf onderzoek!
Supplementen zijn een mooie toevoeging voor een gezondere leefstijl en een gezondere JIJ.
Alleen jij bent verantwoordelijk voor dit!

Succes topper!

Over de schrijver
Bernice kan zichzelf een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van voeding, training en leefstijl speciaal voor vrouwen. Haar sportprestaties; het winnen van het NK bodyfitness + behalen van haar Pro-card internationaal zorgde er samen voor dat haar passie voor haar bedrijf diverse keren zijn uitgelicht op Regio8, Omroep Gelderland, de Gelderse Post. Daarnaast is ze uitgeroepen tot Sportvrouw van het jaar 2018! Ze is inmiddels al jaren actief voor haar bedrijf Bodify als specialist in het begeleiden van dames waarbij balans in de leefstijl en een positieve mindset de rode draad zijn in haar coachingstrajecten. Je hoeft geen fitgirl te zijn om je bij Bernice aan te melden, alle dames zijn welkom. Of je nou fit wil worden voor een hardloopwedstrijd, wil afvallen of sterker wilt worden, bij Bernice voel je je al snel op je gemak! Bernice woont samen met haar 2 franse buldoggen in Gendringen. Daarnaast is ze volle bak aan het werk om haar bedrijf uit te breiden met een extra locatie.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down