arrow_drop_up arrow_drop_down
4 oktober 2020 

Met welke sport verbrand je de meeste calorieën?

Een tijdje terug werd ik gebeld of ik een kort interview wilde voorbereiden voor het vrouwenblad ‘Vriendin’ en dat artikel zou gaan over calorieën; wat is het eigenlijk en hoe verbranden we er zoveel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd…

Hier kan ik dus letterlijk een boek over schrijven, echter het zou dat niet in het artikel passen, aangezien dat kort en krachtig zou zijn.

En dat is imo ook gelijk  het probleem van de huidige maatschappij waar we in zitten, het liefst hebben we een magische pil waarbij we kunnen eten wat we willen EN slank blijven. Alles moet tegenwoordig snel, en we willen het vooral liever gister nog dan vandaag.
Iedereen weet inmiddels dat een crash-dieet voor de langere termijn niet werkt, en dat dit zeker niet bijdraagt aan een gezonde levenstijl voor de langere termijn. Daarom is het goed om te weten hoe het lichaam nou eigenlijk werkt, en ja, ik ga proberen dit in Jip & Janneke-taal uit te leggen 😉

 

Laten we beginnen met DE energiebalans. 

De energiebalans is simpel gezegd; het aantal calorieen waarbij je in gewicht niet aankomt OF afvalt.

Laten we een voorbeeld gebruiken, stel jij wilt een paar kilo afvallen.
Dan zul je in een energie tekort moeten gaan zitten, dit noemen we ook wel een negatieve energie balans.

Hierbij wil je meer ‘verbranden’ dan je eet OF minder eten dan dat je verbrandt. (READ AGAIN 😉 )

Om daarmee te beginnen zou je moeten weten WAT je energiebalans is, en je energiebalans zijn dus het aantal calorieën waarmee je niet aankomt en afvalt. En check even het bijgevoegde plaatje zodat je kunt zien welke factoren er allemaal afhankelijk zijn om dit te kunnen berekenen, een goede coach kijkt naar het totaalplaatje aangezien niemand hetzelfde is (thats why die leuke dieetboeken van Sonja Bakker ed niet werken!! Jij bent Sonja niet!).

Stel dit is voor jou 1400 kcal en je wilde dus afvallen; dan zul je minder moeten eten dan die 1400kcal OF je verbrand meer dan die 1400kcal.
VOEDING:
Om die kilo’s kwijt te raken kun je bijvoorbeeld een voedingsplan laten opstellen of aan de slag gaan met een voedingstrackerapp (bijvoorbeeld Myfitnesspall), echter is complete voedingscoaching natuurlijk altijd het beste.
LET OP: Continue calorieën tellen kan leiden tot een verstoorde relatie met eten!! Denk aan binge-eten, extreem dieeten, niet durven eten, etc!
Schakel in het laatste geval altijd een professionele coach in die je helpt bij het vinden van balans en structuur in je voeding.

CARDIO:
Je kunt er ook voor kiezen om meer te gaan bewegen, en zo die calorieën te verbranden EN dus in een negatieve energiebalans te komen.
Maar let wel op; veel cardio apparaten geven een beetje té fanatiek aan hoeveel calorieën je hebt verbrand; ik bedoel een half uur cardio en dan 700kcal verbranden is vaak in het echt maar 250kcal.

TIP: Koop een activity tracker, deze zijn een stuk nauwkeuriger qua hoeveel calorieën je verbrand omdat deze ook rekening houden met je geslacht, gewicht, etc!

 

Welke factoren spelen mee?

 

Er zijn een heleboel factoren die invloed hebben op jou totale energieverbruik, zoals je op de  afbeelding hieronder kunt zien.

Zoals je ziet is het blauwe blok hetgeen waar je niet veel aan kunt veranderen en geen invloed op hebt, dit is dus 9/10 keer een vast gegeven (ik ga even niet in op anabolen gebruik of organen die niet goed functioneren; dit heeft hier namelijk wel invloed op).

Zoals je ziet blijven er dan 2 blokken over die wel invloed hebben op je energieverbruik en waar je dus WEL invloed op kan uitoefenen; Voeding EN activiteit.

 

 

Het thermische effect van voeding betekend eigenlijk hoeveel energie het je lichaam kost om je voeding te verbranden.

SAY WHAT??

Voorbeeldje; hoe onbewerkter je voeding is; moe meer moeite het voor je lichaam is om dit te verbranden, en hoe meer moeite dit dus kost hoe meer energie je dus verbrand.
Als jij dus veel troep eet, naast het feit dat je waarschijnlijk darmklachten hebt, kost je lichaam dit niet veel moeite om te verteren.
Als jij kiest voor onbewerkte voeding, ook wel whole foods genoemd, dan zal je verbruik dus hoger liggen! Een maaltijd met ‘echt eten’ is dus beter dan een eiwitreepje om deze reden dus 😉 Dus voor alle ‘wedstrijd-atleten’ die continu met shakes rondlopen ; er valt meer winst te behalen! 😉

Gezond eten wordt dus eigenlijk beloond; WIN – WIN dus!

 

 

Welke sport is dan het beste voor de meeste verbranding?

Dit was een van de vragen die ik kreeg voor het blad ‘Vriendin’.
Dat is natuurlijk krachttraining!
Krachttraining werkt langer door dan cardio, dit wordt ook wel de afterburn genoemd.
Als beginnen krachtsporter is die afterburn het langste; soms tot wel 72 uur!
Hoe gevorderd je wordt; hoe korter dit wordt en hoe meer je moet doen om hetzelfde resultaat te behalen (even in jip en janneke taal uitgelegd ;)).
Maar dit was niet helemaal wat ze bij het blad ‘Vriendin’ wilde horen; want ze wilde eigenlijk weten wat voor cardio sporten het beste waren voor het verbranden van zoveel mogelijk calorieën.

OK ;

 

– Boksen 700 kcal per uur

– Hardlopen a 15km/u 750 kcal per uur

– Squashen 650 kcal per uur

 

Valt je niet iets op als je het bovenstaande leest? Hmmmm…….

Het eerste wat ik dan denk is; stel je wilt afvallen.
Heb jij dan de conditie om een uur lang te gaan hardlopen op een tempo van 15 km per uur?? Nou mij niet gezien!
Kijk en daar gaat het dus fout, want hoeveel calorieën je per uur dus KAN verbranden als je een uur lang helemaal tot het gaatje gaat is heel leuk, maar voor 9 van de 10 mensen helemaal niet haalbaar.
Daarom zeg ik altijd; ga in de basis lekker aan krachttraining doen en kies daarnaast ook een sport die je leuk vind; dansen, paardrijden, skeeleren of whatever!

 

 

Niet te vergeten dat balans misschien wel het belangrijkste is van allemaal.
Ga voor die gezonde maaltijd met zo min mogelijk bewerkt eten, beweeg zoveel als je kan, en doe die sport die jij leuk vind!
Er is geen snelle manier voor een gezond fit lichaam, je zult elke dag bewuste keuzes moeten maken!
Ben je geen expert op het gebied van voeding, maar vind je dit wel belangrijk?
Zoek dan hulp op dit gebied!
Voeding is de basis voor alles, want dat wat jij eet, daar maakt je lichaam nieuwe cellen van!

Vandaar de uitspraak; Je bent wat je eet!

 

Over de schrijver
Bernice is een professioneel fitness atleet in de IFBB Pro Legeau, en kan zichzelf na jaren wel een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van voeding, training en leefstijl. Haar sportprestaties en haar passie voor haar bedrijf zijn diverse keren uitgelicht op Regio8, Omroep Gelderland, de Gelderse Post en daarnaast is ze uitgeroepen tot Sportvrouw van het jaar 2018! Ze is inmiddels al jaren actief voor haar bedrijf Bodify als specialist in het begeleiden van dames en heeft hiermee al supermooie resultaten behaalt! Je hoeft geen fitgirl te zijn om je bij Bernice aan te melden, alle dames zijn welkom. Of je nou fit wil worden voor een hardloopwedstrijd, wil afvallen of sterker wilt worden, bij Bernice voel je je al snel op je gemak! Bernice woont samen met haar 2 franse buldoggen in Gendringen. Daarnaast is ze volle bak aan het werk om haar bedrijf uit te breiden met een extra locatie.
Reactie plaatsen