Menstruatiecyclus, wat is normaal en wat niet?
11 oktober 2021 
in blog

Menstruatiecyclus, wat is normaal en wat niet?

   Hormoonschommelingen? Moodswings? Cravings? Geen energie?
Voor veel van ons is dit niks nieuws, dit komt mede door onze menstruatiecyclus en de verschillende hormonen die hierin een rol spelen. 

Maar weet je ook echt wat er gebeurt?
En wat is eigenlijk een normale cyclus?
Eerder schreef ik al eens een blog over anti-conceptie, over het HPV-virus, en nu is het tijd om even terug te gaan naar wat er qua hormonaal verloop in je lichaam gebeurt, wat is normaal?
En wat is niet normaal?

 

Menstruatiecyclus

De menstruatiecyclus is een maandelijkse terugkomende cyclus die te maken heeft met de eicelrijping en het klaarmaken van het lichaam voor mogelijke zwangerschap.

Dit gebeurt van de pubertijd tot aan de menopauze, in die periode ben je dus vruchtbaar volgens de normale gang van zaken er zijn altijd uitzonderingen en afwijkingen daar kom ik later nog op terug. Maar wat is nou een normale menstruatie, hoe hoort deze eigenlijk te zijn?

De gemiddelde duur van een normale menstruatiecyclus bedraagt 25 tot 35 dagen, maar kan uiteenlopen van 21 dagen tot drie maanden.
Het verloop wordt gecoördineerd door hormonen, en de afgifte van hormonen schommelen ook in deze cycles. Denk maar eens aan gigantische stress, of langdurig te weinig eten, of een verstoord dag- nachtritme.
Die schommelingen in onze hormonen die merken we vaak wel op in ons lichaam, want ze hebben veel invloed op hoe we ons voelen.

Folliculaire fase & Luteale fase

Als we kijken naar de eerste dag van de menstruatie, de eerste dag dat je bloed begint te verliezen, dan zit je in de eerste dag van de folliculaire fase.
Je cyclus bestaat namelijk uit 2 fases, en deze begint met de folliculaire fase, de tweede fase  begint na de eisprong dan begint de luteale fase ongeveer op dag 14 van je cyclus.
Er zijn dames die de eisprong echt kunnen voelen!
Zoals je al merkt is er tijdens de cyclus best veel gaande in je lijf, en dit is nog niet alles, want tijdens deze fases zijn er een aantal hormonen actief, en deze hebben zoals je op de afbeelding ziet een aantal pieken in de cycles!

Hormonaal verloop 

Ik ben zelf nogal visueel ingesteld en deze plaatjes van Wikipedia maken het een stuk makkelijker te begrijpen: de cijfers vertellen je wat er in je lichaam gebeurd en welke hormonen hieraan gekoppeld zijn om deze processen te laten werken. 

 

 

 

 

Het proces van de ontwikkeling van de follikels in de eierstokken + het daarbij behorende hormoonverloop, de 4 hormonen die de hoofdrol spelen in de cyclus heb ik hieronder op een rijtje gezet in volgorde van wanneer ze de hoofdrol spelen in de afgifte:

  1. FSH wordt afgegeven
  2. Oestrogeen
  3. LH hormoon wordt afgegeven
  4. Progesteron

Ieder hormoon zorgt ervoor dat de cyclus loopt zoals hij hoort te lopen. Als er een teveel of te weinig van een bepaald hormoon wordt afgegeven dan wordt er ook wel gesproken over een hormonale disbalans. Dit komt vaker voor dan we denken, met als gevolg dat de cyclus niet loopt zoals deze hoort te verlopen.

 

Menstruatie afwijkingen

Je weet nu hoe een normale cyclus eruit zou moeten zien, maar er zijn er zijn behoorlijk wat afwijkingen.
De oorzaken van ontregeling kan ontstaan vanuit de eierstokken maar ook vanuit de hersenen.
En wat dacht je van het recente nieuws betreft het vaccin en het uitblijven van je menstruatie?

Er zijn heel veel afwijkingen, ik heb hier de meest voorkomende oorzaken en afwijkingen voor je op een rijtje gezet,  die de menstruatie kunnen beïnvloeden:

 

  • Ondergewicht & overgewicht: In beide gevallen worden processen hormonaal platgelegd; bij overgewicht wordt er geen FSH meer aangemaakt dit ivm een verhoogde oestrogeen. Bij ondergewicht, schakelt je lichaam het rijp maken van de eitjes helemaal uit en blijft zo ook de menstruatie uit.

 

  • Schildklier problemen: het kan voorkomen dat deze afwijking invloed heeft op je menstruatie.

 

  • Stress: Cortiscol ook wel het stress hormoon genoemd zorgt ervoor dat heel je lichaam ontregelt raakt, vooral bij langdurige stress.

 

  • Verstoord dag- en nachtritme: Dit  heeft te maken met het circadiaanse ritme in je lichaam, en de hormoon afgifte hiervan. Met een wisselend dag- nachtritme raakt ook jou lichaam in de war (even simpel gezegd) en kan dit een oorzaak zijn van een menstruatie afwijking. Zie de afbeelding hierboven hoe het circadiaanse ritme eruit ziet bij een normaal dag- en nachtritme!

 

  • Topsport: Deze is voor mij heel herkenbaar, vraag jij het maximale van je lichaam, en ben je ook nog eens op dieet (negatieve energiebalans) dan put je je lichaam echt uit. Ook dan is je lichaam slim en spaart hij zijn krachten en schakelt bepaalde processen dan ook uit.

 

  • Ziekte & medicijnen: medische aandoeningen kunnen ervoor zorgen dat je menstruatie uitblijft of onregelmatig wordt. Dit is vaak in samenwerking met een teveel aan oestrogeen, maar is voor ieder ziektebeeld natuurlijk anders!

 

  • Corona vaccin: Er is op dit moment nog veel onzeker omtrent de bijwerkingen van het corona vaccin, wel zijn er meer dan 10.000 meldingen gedaan bij het Lareb over het uitblijven van de menstruatie, heftige menstruatie, onregelmatige menstruatie. In sommigen landen is er al meer bekend omdat ze daar eerder zijn gestart met het prikken. Check www.lareb.nl voor meer informatie over bijwerkingen of meld hier je bijwerking!

 

  • Endometriose:chronische ziekte waarbij weefsel dat lijkt op heb baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder holte voorkomt. Het zorgt voor een chronische ontsteking en een veel klachten als bekkenpijn, vermoeidheid, pijn of moeilijke stoelgang rondom de menstruatie.

 

  • Amenorroe : Hierbij is de tijd tussen menstruatiecyclussen meer dan 6 maanden)

 

  • Oligomenorroe : Weinig frequente menstruatie een paar keer per jaar.

 

  • PCO (polycysteus ovarieel syndroom: Meestal meerder kleine cysten aanwezig op de eierstokken. Dit kan leiden tot vaker menstrueren, overgewicht, overbeharing, of juist het helemaal wegblijven van de menstruatie. Ook zijn de vrouwen die dit hebben minder of niet vruchtbaar.

 

  • After pil-gebruik: Na langdurig pilgebruik kan je menstruatie ook een tijdje uitblijven, dit heeft te maken met een disbalans in je hormonen. Je lichaam en processen zijn langere tijd onderdrukt door hormonen, dus nu moet je lichaam zelf weer even op gang komen!
    Dit kan ook zeker gelden bij spiraalgebruik met hormonen.

 

Hoe zit dat bij jou?

Heb je een afwijkende cyclus? Denk dan eens voor jezelf na wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Want het is niet normaal om een onregelmatige cyclus te hebben, of een cyclus die lang uitblijft, uitbraakbloedingen, of om lang te bloeden.
Ga dan ook echt naar de huisarts voor verder onderzoek, doe dit altijd ook al vind je het eng en misschien wel ongemakkelijk!
Wees altijd zuinig op je lichaam en hou jezelf dan ook altijd goed in de gaten!

 

Hormoonvrije anticonceptie

Ben je klaar met stemmingswisselingen, hoofdpijn, een laag libido, geen energie, gewichtstoename en weinig progressie in de sportschool en dus klaar met anticonceptie met hormonen? Stop er dan mee als het niet meer goed voelt voor je.
Zelf gebruik ik al jaren een koperspiraal wat ook hormoon vrij is, maar je kunt ook kiezen voor;

– Condoom
– FC2 vrouwencondoom
– Pessarium
– Periodieke onthouding

Van die laatste dacht ik altijd dat dat die niet zo nauwkeurig was, maar hier ben ik op terug gekomen! Deze methode is de laatste tijd erg in opkomst en is daarbij ook het meest natuurlijk; door je lichaamstemperatuur te meten houd je je vruchtbare dagen bij.
Zelf gebruik ik de Daysy daarvoor, maar er zijn ook andere methoden, voor meer info over de Daysy check; Daysy 
Hierbij meet je iedere dag 60 seconden je temperatuur onder je tong, dat stelt dus weinig voor!

In de app kun je precies bijhouden wat er gebeurd, wanneer je vruchtbaar bent en wanneer niet!


Doe wat goed voelt voor jou... 

Ik ben natuurlijk geen arts, wel ben ik coach voor vrouwen en ex-topsporter. In mijn topsport tijd vond ik het wel 'makkelijk' niet meer ongesteld te worden maar ergens wist ik ook dat dit natuurlijk helemaal niet normaal was.

Stel dat jij klachten hebt of een onregelmatige menstruatie, ga dan echt naar een huisarts!

Ik kreeg mijn menstruatie al redelijk snel terug, toen ik eenmaal was gestopt met het extreme trainen en het strenge diëten. Hoe ik dat heb gedaan, dat vertel ik je graag! 

In mijn volgende blog wil ik dieper ingaan op hoe je je lichaam hormonaal kan herstellen met voeding. Maar ook hoe je je trainingen kunt optimaliseren rondom je menstruatie en last but not least wat je kunt doen aan de welbekende cravings, wel zo handig om te weten! 

Stay tuned en tot de volgende keer!
Take care   


Over de schrijver
Bernice kan zichzelf een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van voeding, training en leefstijl speciaal voor vrouwen. Haar sportprestaties; het winnen van het NK bodyfitness + behalen van haar Pro-card internationaal zorgde er samen voor dat haar passie voor haar bedrijf diverse keren zijn uitgelicht op Regio8, Omroep Gelderland, de Gelderse Post. Daarnaast is ze uitgeroepen tot Sportvrouw van het jaar 2018! Ze is inmiddels al jaren actief voor haar bedrijf Bodify als specialist in het begeleiden van dames waarbij balans in de leefstijl en een positieve mindset de rode draad zijn in haar coachingstrajecten. Je hoeft geen fitgirl te zijn om je bij Bernice aan te melden, alle dames zijn welkom. Of je nou fit wil worden voor een hardloopwedstrijd, wil afvallen of sterker wilt worden, bij Bernice voel je je al snel op je gemak! Bernice woont samen met haar 2 franse buldoggen in Gendringen. Daarnaast is ze volle bak aan het werk om haar bedrijf uit te breiden met een extra locatie.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down