arrow_drop_up arrow_drop_down
Loop jij nog gelijk met je biologische klok?
1 mei 2020 
in blog

Loop jij nog gelijk met je biologische klok?

Door de omstandigheden van de laatste tijd kan het best zijn dat je niet helemaal lekker in je vel zit. Misschien werk je momenteel thuis, zorg je ervoor dat de kids hun huiswerk maken, ervaar je meer stress en probeer je alle ballen in de lucht te houden. Er wordt geroepen, om zoveel mogelijk je ritme vast te houden; sta op dezelfde tijd op, eet op dezelfde tijdstippen, je hebt het vast voorbij horen komen de laatste weken. Maar waarom wordt dit eigenlijk geroepen?  

Feel the rhytm, maar dan echt. 

Je circadiaanse ritme, ook wel je biologische klok genoemd, is een dagelijkse cyclus van je biologische activiteit. Je maag begint te knorren rond lunchtijd, je ritme is calling you…
Een goed zichtbaar circadiaans ritme is bijvoorbeeld je slaap-waak cyclus.
Je kunt het zien alsof je lichaam een interne klok heeft die reguleert wanneer ieder systeem geactiveerd moet worden. Je lichaam is op verschillende tijden van de dag geoptimaliseerd voor verschillende soorten activiteiten.  
Wanneer je bioritme in de war wordt geschopt, en je dagelijkse ritme veranderd dan functioneert je lichaam niet meer optimaal. Je metabolisme kan afnemen, cortisol kan toenemen, minder anabole hormonen productie, slechter herstel van trainingen, meer honger (ja echt!) verminderde mentale prestatie en slechtere slaapkwaliteit. Je kunt dan wel nagaan dat als je circadiaanse ritme verstoord is je jezelf nou niet bepaald lekker voelt. Kortom een stabiel gesynchroniseerd circadiaans ritme zorgt ervoor dat alle systemen in je lichaam goed en optimaal werken, zodat jij goed in je vel zit.  

 

Tips die jou gaan helpen!    

In mijn wedstrijd periode was ik heel goed in het optimaliseren van mijn circadiaanse ritme, dit zag ik als mijn voorsprongetje op de rest. Ik wist hoe belangrijk dit was voor het behalen van mijn progressie. Maar eerlijk is eerlijk, willen we niet allemaal 100% progressie maken? Tuurlijk wil je dat, je doet het goed, of je doet het niet toch? #noexcuses Hierbij de belangrijkste tips op een rijtje om jou progressie te boosten:  

  1. Eet en train op vaste tijden! Want ja, consistency is key! Lekker makkelijk denk je vast, maar als je leefstijl consistent is dan synchroniseert je circadiaanse ritme zich automatisch mee met je leefstijl. Zorg dat je op vaste tijden eet, zorg dat je op dezelfde tijden traint. Of zorg dat je nooit meer dan 1,5 uur afwijkt van je vaste tijden. Slaap is nog gevoeliger voor verstoringen, ik adviseer om hier een window van 1 uur aan te houden. Dus ga je altijd rond 2200 slapen dan zou ik tussen 2100 en 2300 aanhouden en hier niet teveel in afwijken.
  2. Supplementeer melatonine en GABA. Val je niet binnen 20 minuten in slaap, en heb je geen stress? Dan is het aan te raden melatonine te gebruiken. Dit is een hormoon dat helpt je in slaap te vallen, ook bevordert het je slaap kwaliteit! De maximale effectieve dosering is normaal gesproken 3mg 30-60 min voor het slapen gaan. Melatonine is totaal niet schadelijk en ontregelt niet je natuurlijke productie, je kunt het prima dagelijks gebruiken. Daarnaast kan je GABA supplementeren, dit is een supplement dat je neurotransmitter kalmeert. Het zorgt ervoor dat je brein relaxt wordt! GABA beïnvloed de slaap kwaliteit niet, het maakt je alleen rustig waardoor je sneller in slaap valt.
  3. Als je mij volgt op instagram, zie je geregeld in mijn story’s en post voorbijkomen dat ik mediteer. Heb jij nou gelijk zoiets van ; NIKS voor mij!! Dit was ook mijn eerste reactie toen iemand mij het adviseerde. Toch helpt het! Het zorgt ervoor dat je rust in je hoofd krijgt. Het mediteren moet je oefenen, in het begin is het heel ongemakkelijk, maar de Meditation Moments app helpt je daarbij. Je kunt ook gewoon een meditatie muziekje aanzetten van bijvoorbeeld natuurgeluiden! Try before you die!

 

 

Het perfectioneren van je biologische klok, en dus je circadiaanse ritme is dus voor je mentale en fysieke welzijn een must. Zoals ook goed te zien is op de afbeelding hierboven, de systemen van je lichaam staan op een bepaalde manier afgesteld. Daar komt ook de ‘beste tijd om te trainen’ vandaan, zoals je zult begrijpen bij het zien van de afbeelding, want je lichaam heeft dan de beste coördinatie en reactievermogen.

Werk je bijvoorbeeld in wisselende diensten, dan zul je nu ook begrijpen waarom het zo lastig is om hieraan te wennen.
Want je schopt hiermee je hele biologische klok in de war! Je lichaam wil het liefste ritme, en balans zodat het goed functioneert.
Persoonlijk denk ik dat veel mensen dit echt onderschatten!
Het is aan jou of je er wat mee doet natuurlijk, maar ik zou zeggen; DOE er wat mee!   

 

Succes!

Over de schrijver
Bernice is een professioneel fitness atleet in de IFBB Pro Legeau, en kan zichzelf na jaren wel een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van voeding, training en leefstijl. Haar sportprestaties en haar passie voor haar bedrijf zijn diverse keren uitgelicht op Regio8, Omroep Gelderland, de Gelderse Post en daarnaast is ze uitgeroepen tot Sportvrouw van het jaar 2018! Ze is inmiddels al jaren actief voor haar bedrijf Bodify als specialist in het begeleiden van dames en heeft hiermee al supermooie resultaten behaalt! Je hoeft geen fitgirl te zijn om je bij Bernice aan te melden, alle dames zijn welkom. Of je nou fit wil worden voor een hardloopwedstrijd, wil afvallen of sterker wilt worden, bij Bernice voel je je al snel op je gemak! Bernice woont samen met haar 2 franse buldoggen in Gendringen. Daarnaast is ze volle bak aan het werk om haar bedrijf uit te breiden met een extra locatie.
Reactie plaatsen