arrow_drop_up arrow_drop_down
13 oktober 2020 
in blog

Hoe je omgeving je (eet)-gewoontes beïnvloedt + TIPS

De kans dat in deze ‘corona-periode’ je werk overloopt in je privéleven en je kinderen letterlijk over je werk heen lopen is zeer aannemelijk…
Je corona-kilo’s van de eerste lockdown zijn er nog niet af, en nu dreigt er een 2e lockdown!
Maar nu ben je wel van mening dat er wel iets moet gaan veranderen, want als dit het nieuwe ‘normaal’ gaat worden dan is de kans dat je de komende periode nog wel vaker thuis werkt, en ja het wordt dan ook tijd om wat verandering aan te brengen in je ‘nieuwe’ gewoontes.

We zitten nu in deze periode namelijk allemaal grotendeels thuis.
Waar je voorheen misschien het ritme had dat je naar je werk ging, met je goed voorbereide lunch, merkt je dat die goede gewoontes die je ‘toen’ had nu verleden tijd zijn!
En daar baal je natuurlijk van, maar hoe doorbreek je dit patroon?

Wetenschap bevestigt hoe we de architect zijn van onze eigen omgeving, en daarmee indirect van onze gewoontes.

Gewoonte-lus

Een gewoonte verloopt via een “gewoonte-lus”: Trigger > Verlangen > Gedrag > Beloning.

 

Een mooi herkenbaar voorbeeld is deze;

1) Je ziet de chocola op je bureau liggen. (Trigger)

2) Je denkt aan die 10 seconden op een zijdezachte wolk, zonder stress. Het water loopt je al in de mond. (Verlangen)

3) Je eet de chocola. (Gedrag)

4) Je geniet 10 seconden. (Beloning)

Het is volgens wetenschap belangrijk om duidelijke afspraken met jezelf te maken over “wanneer” en “waar” je positieve dingen doet, tot dit gedrag een gewoonte wordt.
Vaak is het inderdaad zo, dat een dag later dit weer gebeurd!!
Iets wat je totaal niet wilt, maar tòch gebeurt het wel weer! NOOOO!

 

 

 

Control your triggers

Vooral waar het gebeurd is essentieel, omdat het de “Triggers” van de gewoonte-lus bevat.
De meesten werken nu vanuit huis, dus een trigger kan dan bijvoorbeeld zijn; de snoepjes van de kinderen, of de koekjes die je hebt gehaald voor de visite.
Continu wordt je hiermee geconfronteerd als je naar de keuken loopt…

Daarom verliezen veel mensen hun (goede) gewoontes in het weekend, op vakantie, of dus tijdens de corona-crisis; dit komt omdat de omgeving-triggers anders zijn dan normaal!

Want: Als jij zelf fruit en groente eet (omgevings-trigger 1) en het dus makkelijker bereikbaar maakt voor jezelf (omgevings-trigger 2) Zul je zien dat bijvoorbeeld je kinderen/collega’s dit ook gaan doen!

De omgevings-triggers zijn het water welke nieuwe gewoontelussen laten groeien.

Pak die gieter en “use it wisely”!

 

Tips:

  • Heb een aparte kamer waarin je sport (Trigger 1), en heb je sportkleding in het zicht (Trigger 2), en draag het alléén wanneer je sport. Op den duur ga je automatisch sporten wanneer deze triggers je gewoonte-lus starten.
  • Kijk alléén op je Instagram-feed in die ene relax-stoel in je kamer (Trigger) om Instagrammen aan je bureau (tijdens werk) te voorkomen.
  • Gebruik een “gewoonteschema” om een nieuw gedrag bij te houden tot het automatisch is.
  • Verberg de Triggers die je snaai-gewoonte-lus activeren. Leg bijvoorbeeld snacks op een superhoge keukenplank. Out of sight, out of mind.

 

 

Durf eerlijk te zijn naar jezelf!

Iedereen heeft zijn eigen valkuilen en struggles, en dat is niet erg!
Zolang jij jezelf er maar bewust van bent, dat is al de helft van het probleem, vind jou ‘trigger’!
Je hebt altijd een keuze, het is helemaal aan jou wat je hiermee doet, maar wil jij veranderen dan is het verstandig om jou triggers eens onder de loep te nemen.
Met een paar kleine wijzigingen in jou gewoontes kun jij grote stappen maken in die vervelende (eet) gewoontes!

Enjoy, stay positive!

Greetz Bernice

Over de schrijver
Bernice is een professioneel fitness atleet in de IFBB Pro Legeau, en kan zichzelf na jaren wel een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van voeding, training en leefstijl. Haar sportprestaties en haar passie voor haar bedrijf zijn diverse keren uitgelicht op Regio8, Omroep Gelderland, de Gelderse Post en daarnaast is ze uitgeroepen tot Sportvrouw van het jaar 2018! Ze is inmiddels al jaren actief voor haar bedrijf Bodify als specialist in het begeleiden van dames en heeft hiermee al supermooie resultaten behaalt! Je hoeft geen fitgirl te zijn om je bij Bernice aan te melden, alle dames zijn welkom. Of je nou fit wil worden voor een hardloopwedstrijd, wil afvallen of sterker wilt worden, bij Bernice voel je je al snel op je gemak! Bernice woont samen met haar 2 franse buldoggen in Gendringen. Daarnaast is ze volle bak aan het werk om haar bedrijf uit te breiden met een extra locatie.
Reactie plaatsen