arrow_drop_up arrow_drop_down
Goede voornemens, wel of niet dit jaar?
3 januari 2021 
in blog

Goede voornemens, wel of niet dit jaar?

Iedereen heeft het erover; DE goede voornemens!
De een voelt zich gemotiveerder dan ooit om dit jaar gezonder te gaan leven, de ander voelt zich misschien een beetje teneergeslagen door de omstandigheden waar we nu in zitten, maar hoe je je ook voelt, een beetje gezonder leven kan nooit geen kwaad!

Jouw voornemen is om het dit jaar GOED aan te pakken; je gaat nu echt gezonder eten, afvallen en meer bewegen!

Het zal echt anders zijn dan de voorgaande jaren, toch?
Maar weet je dat wel zo zeker?

BOOM, newsflash want:

FACT: Wist je dat de 90% de goede voornemens na een week alweer opgeeft?

 

Wil je weten hoe dat komt?

De aller-allerbelangrijkte reden zit hem in de benaming; VOORNEMENS!
Dit betekent gewoon letterlijk dat je het van plan bent…
Zo van ik denk dat ik ga beginnen met gezond eten, maar als het niet lukt dan ach, ja… maakt niet uit.

 

OF

Ik heb voornemens om meer groenten te gaan eten, maar goed als het niet lukt ook geen man over boord.
Doordat gezonder gaan eten een voornemen is, is het soort van veilig, het is niet erg als het niet lukt.
Wil jij het dit keer wel anders gaan doen?
Dan moet je het anders aanpakken dan voorgaande jaren!

 

Voedzame en onbewerkte voeding

Je wil gezonder eten, begin dan eens je huidige voedingspatroon onder de loep te nemen, een stukje bewustwording!
Want als je hier eerlijk naar kijkt en van jezelf bijvoorbeeld weet dat je teveel snoept, vervang dan dat koekje voor een stuk fruit.
Daarnaast moet je onthouden dat hoe onbewerkter je eten is, hoe fijner dit is voor je lichaam. Je lichaam wordt veel blijer van ‘echte’ voeding dan van al die onnodige rommel.
Op slechte voeding reageert je lichaam vaak ook door middel van; opgezette buik, diarree, buikkrampen, etc… Niet echt heel erg fijn!
Dus hoe onbewerkter je voeding, hoe beter dit is!

Wist je dat ‘echte’ voeding zoals; vlees, vis, eieren, groente en fruit, voor je lichaam lastig zijn om af te breken waardoor je metabolisme weer omhoog gaat?
Extra reden om dus gezonder (en onbewerkter) te gaan eten!

 

De kaasschaaf-techniek

Ben je iemand die al redelijk gezond eet, maar eet je van alles iets teveel?
Probeer dan eens de kaasschaaf-techniek.
Dit houdt in dat je van de maaltijden die je eet, een klein beetje minder eet!
Dus bijvoorbeeld je eet normaal 5 rijstwafels, eet er dan nu 4!
Of stel je eet normaal bij het avondeten, 3 eetlepels rijst, pak dan nu 2 eetlepels.
Maar onthoudt wel dat je 30 gram eiwitten (kan per persoon iets afwijken, maar hiermee zit je sowieso goed!) per maaltijd aanhoudt.
Voldoende eiwitten zorgen voor een verzadigend gevoel, en zijn de bouwstenen voor je lichaam!

Deze techniek kun je perfect bij iedere maaltijd toepassen!
Je zult merken dat je niet eens echt verschil merkt in je honger gevoel, maar er toch iets gebeurd!

 

 

Vaste tijden eten

Je herkent het misschien wel dat je, als je een keer wat later eet dan normaal dat je echt honger ervaart.
Je lichaam heeft namelijk ook een ingebouwde klok en een ritme, dus als jij normaal op bepaalde tijden eet en daar ineens van afwijkt dan zal je maag gaan knorren!
Maar wat ook goed is om te weten, is dat je lichaam op die momenten ‘aan’ staat om een maaltijd te verwerken, wat een positieve werking heeft op je metabolisme!
Daarom is het zo belangrijk om op vaste tijden te gaan eten, plan dit dan ook in!

 

Maak van jouw goede voornemen een concreet plan

Daarnaast is het erg belangrijk om kleine doelen te stellen, je kunt er beter iets langer over doen met een goede basis dan dat je te snel resultaat wilt en daardoor ontmoedigt raakt.
Zorg dat jouw ‘voornemen’ niet bij een voornemen blijft, en zorg dat je een concreet plan hebt, want remember;

 

A goal without a plan is just a wish….

 

 

PS: Ik heb een leuk quiz’je gemaakt waarbij je je Fit-score checken, en kunt checken hoe je er nu voor staat!
Ook staan er vragen bij (die de score bepalen) die kunt gebruiken toepassen om je huidige plan te verbeteren! Als je de quiz doet zul je begrijpen wat ik precies bedoel!
Naast de Fit-score,krijg je van mij ook een persoonlijk advies!
Samen met de informatie van deze blog weet ik zeker dat je met al deze tips een heel eind gaat komen!

Heel veel succes, en maak je plan waar!
Jij verdient het de ‘Beste-jij’ te zijn! 

 

 

Over de schrijver
Bernice kan zichzelf een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van voeding, training en leefstijl speciaal voor vrouwen. Haar sportprestaties; het winnen van het NK bodyfitness + behalen van haar Pro-card internationaal zorgde er samen voor dat haar passie voor haar bedrijf diverse keren zijn uitgelicht op Regio8, Omroep Gelderland, de Gelderse Post. Daarnaast is ze uitgeroepen tot Sportvrouw van het jaar 2018! Ze is inmiddels al jaren actief voor haar bedrijf Bodify als specialist in het begeleiden van dames waarbij balans in de leefstijl en een positieve mindset de rode draad zijn in haar coachingstrajecten. Je hoeft geen fitgirl te zijn om je bij Bernice aan te melden, alle dames zijn welkom. Of je nou fit wil worden voor een hardloopwedstrijd, wil afvallen of sterker wilt worden, bij Bernice voel je je al snel op je gemak! Bernice woont samen met haar 2 franse buldoggen in Gendringen. Daarnaast is ze volle bak aan het werk om haar bedrijf uit te breiden met een extra locatie.
Reactie plaatsen