Dehydratatie inzetten om af te vallen? Verstandig of toch niet?
19 april 2021 
in blog

Dehydratatie inzetten om af te vallen? Verstandig of toch niet?

Heb jij wel eens hoofdpijn aan het einde van de dag?
Of voel je je futloos?
Het kan dan zomaar eens zijn dat je te weinig drinkt. 
Denk je nu; Oh, jup thats me!
Lees dan deze blog en doe er je voordeel mee!

Naast de bovengenoemde symptomen zijn er nog veel meer signalen die je van je lichaam krijgt als je te weinig drinkt.
Denk ook maar eens aan; weinig plassen, donkere urine, snelle hartslag en natuurlijk een droge mond en dorst hebben!

Maar je kunt bijvoorbeeld ook last hebben van;

  • Droge mond
  • Droge huid
  • Obstipatie
  • Spierkrampen
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Nierproblemen
  • Gewrichtspijn

Water is toch echt hetgeen waar we NIET zonder kunnen, water wordt ook wel het belangrijkste nutriënt genoemd.
We kunnen prima zonder eten, maar langer dan 3 dagen zonder water? Dan leggen we toch echt het loodje.

Water is namelijk het hoofdbestanddeel van het lichaam, je bestaat voor 60 procent uit water! Bij mannen is dit iets hoger dan bij vrouwen, dit omdat vrouwen een iets hoger vetgehalte hebben.

Vocht is nodig voor de werking van onze belangrijke organen en het zorgt ervoor dat ons bloed kan stromen… Wel zo handig!

 

Water drinken en dieet

Dit plaatje gaat over voeding, maaaaar je maag vult dus ook van drinken!

Allereerst, drink altijd minimaal 2 liter per dag!
Als sporter zijnde, afhankelijk van de sport, adviseer ik je per uur dat je sport toch snel 2-3 liter EXTRA te drinken!!
Dit betekent dus ook dat als je gaat duurtrainen, je hier extra goed op moet letten!

Voeg desnoods elektrolyten toe te voegen voor extra vitamines, mineralen om je vochtbalans goed op peil te houden!

Je maag heeft sensoren die ‘meten’ hoe vol de maag zit.
Het maakt daarbij geen onderscheid tussen voedsel of vocht.

Ik heb het al eens vaker gehad over volume eten; dat is eten wat weinig calorieën bevat maar wel heel erg vullend zijn. Denk aan; aardbeien, bessen, frambozen, sla, groente, en nog veel meer.
Jup dit zijn vaak de gezondere onbewerkte voedingskeuzes!

Genoeg drinken zorgt dan OOK voor een ‘vol’ gevoel, dus het gaat je echt helpen als je voldoende blijft drinken.
Het zorgt ervoor dat je je dieet blijft volhouden.

Heb je moeite met voldoende drinken?

Hierbij mijn favoriete tips:

  • Neem dan een bidon mee naar je werk, of vul een literfles met water en zorg dat je dit binnen handbereik hebt!
  • Voeg een smaakje toe vind je de smaak van water niet zo lekker, doe er dan wat Bolero limonade bij (Code BERNICE10 voor 10% korting, mijn favoriete smaak: Watermeloen, thank me later!) Tip: kies een koolzuurhoudende light drank, of voeg spa rood toe aan je Bolero, dit vult namelijk nog meer!

Als sporter zi

 

Dehydratatie inzetten voor een betere shape

Tijdens het koolhydraat laden

Dehydratatie kun je gebruiken om een verbeterde shape neer te zetten, oftwel je zet een watercut in.
Bij bodybuild wedstrijden, maar ook bij bijvoorbeeld kickboksen wordt voor de wedstrijd een watercut toegepast, dit om expres water te verliezen om minder te wegen voor een wedstrijd. En bij bodybuilden oog je dan ook ‘droger’.

Ik zal even uitleggen hoe de watercut werkt, want vaak gaat er wel iets meer aan vooraf dan zomaar ineens stoppen met drinken.
Bij het bodybuilden gaat er (normaal gesproken) namelijk een hele Peak-week aan vooraf.
2 dagen voor je depletie training, start je al met ‘meer’ water drinken, drink je ‘normaal’ 3 liter dan ga je nu bijvoorbeeld 5 liter drinken.
De depletie training bestaat uit een fullbody training waarbij je vooral op herhalingen traint (richting de 30 herhalingen, en je past het gewicht dus steeds aan om rond deze herhalingen te blijven!) dit om de glycogeen voorraden van je spieren volledig leeg te trekken.

Als kers op de taart ga je nog cardio doen (afhankelijk welk apparaat, dit ivm de spiergroep die je graag het meeste wilt leegtrekken, bij mij was dit de arm-fiets. Iets met bolder shoulders enzo!).
Vervolgens vul je deze weer aan met koolhydraten, omdat je dus nog steeds een hoge vochtinname hebt vullen de spierbuiken zich goed, want koolhydraten trekken vocht aan dus je blaast echt letterlijk op!

Na ongeveer 5 koolhydraat-rijke maaltijden en hoge vochtinname, volgen er vaak 1-2 rustdagen, let op; dit test je dus middels testrondes want iedere persoon reageert weer anders!

 

Wanneer de watercut inzetten?

PAS DAN, na alle handelingen die ik hierboven heb genoemd volgt er dus een watercut.
Een watercut betekend dan ook letterlijk; stoppen met drinken.
Afhankelijk van het doel van de watercut, en wat voor wedstrijd maar ook verschilt het per persoon, wanneer je moet beginnen met de watercut maar vaak is dit 24 uur voordat je dus op je best moet zijn.

Want is je gewicht belangrijk is voor de meting?
Zoals bij de mannen bodybuild klasses?
Of, zoals bij de vrouwen bodybuild klasses, focus je je op het moment dat je het podium op stapt.

Daar pas je dus de tijd van je watercut op aan,  en dit komt best precies want je droogt jezelf wel echt uit!

Je haalt dus eigenlijk een trucje uit met je lichaam, want je lichaam denkt namelijk dat er nog zoveel vocht binnenkomt, wat dus niet zo is, en draait dus volle toeren door met vocht afvoeren. Even simpel gezegd.

En dat is dus hoe het werkt.

 

Zelf aan de slag met een watercut, verstandig?

Het heeft geen zin om daaaaagenlang heeeeel veel water te gaan drinken.
Het heeft ook geen zin om je watercut heeeel lang te laten duren.
Als je weet hoe je lichaam werkt, en het dus eigenlijk een kwestie van een paar uur is dat je je lichaam voor de gek kan houden EN dus die goede shape hebt.

Je moet niet vergeten dat je lichaam graag in balans is, dit noemen we ook wel homeostase, in dit geval is je vochthuishouding precies goed.
De vloeistof die je binnen krijgt middels te drinken of uit voeding, verlies je ook weer via onder andere urine en zweet.

Wil je iets merken van een watercut dan is dat alleen voor mensen met een heel laag vetpercentage.
Het heeft dus niet zoveel zin om hier zelf mee aan de slag te gaan tenzij je dit soort wedstrijden beoefent.
Of een keer een fotoshoot wilt gaan doen en er ripped bij wil staan.

Dan is mijn advies; ga dit ook minimaal 2 x testen met je wedstrijd coach, vraag hier zelf ook naar als atleet zijnde mocht je coach hier zelf niet mee komen!

 

En hoe zit dat met vochtafdrijvende supplementen?

Ik krijg geregeld de vraag; “Bernice werken waterout supplementen werken?”

Dan is mijn vraag; “Waarvoor wil je het gebruiken?”

Stel je hebt een cheat maaltijd gehad, en je bent de dag erna 2 kilo zwaarder dan kan dat te maken hebben met het feit dat je zouter hebt gegeten en daardoor vocht vasthoudt. Na 1-2 dagen zit je weer op je normale gewicht. Geen reden om te stressen of om aan de slag te gaan met waterout supplementen.

En mijn vraag is; “Wat staat er op het etiket van het product wat je wil gaan gebruiken?”

Vaak staat er op de verpakking dat er een combinatie in zit van effectieve kruiden extracten, die bekend staan om hun vocht afdrijvende werking.

Maar of dit wonderen verricht? Nee.
Wel kan het ietsje helpen bij je wedstrijdvoorbereiding of voorbereiding voor je shoot.
Je lichaam wil namelijk wel het vochtgehalte op peil houden.
Alle dagen dit soort supplementen gebruiken heeft totaal geen zin.

Commerciële bedrijven zullen wat anders beweren, maar het enige wat zij willen is verkopen.
Is het een pil van de illegale markt, dan zou ik er sowieso vanaf blijven, want klooien met dit soort pillen kan je echt heel ernstig uitdrogen met epileptische aanvallen (ik heb ze gezien in het bodybuilden) en met de kans op overlijden…

Je kunt je dan beter focussen op een goed dieet waarbij je daadwerkelijk vet verliest ipv proberen te toveren met je vochtgehalte.
Want zoals gezegd, je hebt vocht nodig om de processen in je lichaam goed te laten werken!

 

Natuurlijke vochtafdrijvers

Nou Bernice, als er in die pillen dan toch allemaal natuurlijke extracten zitten, kom maar door met je lijstje!
Ik mijn prep zette ik wel eens thee van paardebloem en brandnetel melange, maar ondanks ik toen op een super laag vetpercentage zat, merkte ik weinig verschil. Maar het is natuurlijk wel het proberen waard.

Hierbij de planten, bloemen, groentes met een vochtafdrijvend effect:

  • Paardenbloem
  • Brandnetel
  • Hagedoorn
  • Heermoes
  • Jenever
  • Peterselie
  • Hibiscus
  • Broccolli
  • Spinazie
  • Boerenkool
  • Asperges
  • Bleekselderij
  • Zeewier
  • Knoflook

 

Mocht je iets willen proberen om vocht af te drijven, dan zou ik het bij natuurlijke producten houden.
Zorg in de basis dat je een goed gebalanceerd voedingsplan hebt, en natuurlijk voldoende blijft drinken.
Ja het klinkt saai, maar de balans is wederom weer super belangrijk.

Stay hydrated!

Over de schrijver
Bernice kan zichzelf een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van voeding, training en leefstijl speciaal voor vrouwen. Haar sportprestaties; het winnen van het NK bodyfitness + behalen van haar Pro-card internationaal zorgde er samen voor dat haar passie voor haar bedrijf diverse keren zijn uitgelicht op Regio8, Omroep Gelderland, de Gelderse Post. Daarnaast is ze uitgeroepen tot Sportvrouw van het jaar 2018! Ze is inmiddels al jaren actief voor haar bedrijf Bodify als specialist in het begeleiden van dames waarbij balans in de leefstijl en een positieve mindset de rode draad zijn in haar coachingstrajecten. Je hoeft geen fitgirl te zijn om je bij Bernice aan te melden, alle dames zijn welkom. Of je nou fit wil worden voor een hardloopwedstrijd, wil afvallen of sterker wilt worden, bij Bernice voel je je al snel op je gemak! Bernice woont samen met haar 2 franse buldoggen in Gendringen. Daarnaast is ze volle bak aan het werk om haar bedrijf uit te breiden met een extra locatie.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down