arrow_drop_up arrow_drop_down
Anticonceptie, invloed van hormonen op je sportprestaties en PMS 😱
29 oktober 2020 
in blog

Anticonceptie, invloed van hormonen op je sportprestaties en PMS 😱

Dat hormonen invloed hebben op je lichaam, is je waarschijnlijk niet nieuw.
Maar wat de pil eigenlijk precies met je lichaam doet en wat voor invloed heeft dit eigenlijk op jou progressie in de gym daar heb je waarschijnlijk nog nooit bij stilgestaan!
Want pilgebruik; is dit nou eigenlijk allemaal wel zo normaal, of is dit normaal geworden omdat wij niet anders weten?

Want zeg eens eerlijk, vind jij hormonen toedienen normaal?

 

 

Anticonceptiepil

Wist je dat het grootste gros van de vrouwen momenteel nog steeds de pil gebruikt; 37% van de vrouwen van 18 tm 45 jaar (bron: CBS).Maar even serieus als je erover nadenkt is het toch raar?
Hormonen toedienen blijft hormonen toedienen, en daarmee bedien je wel een heel samenwerkend systeem wat jou beïnvloed.
Het voordeel van de anticonceptiepil is natuurlijk dat je controle hebt over je cycles, niet zwanger wordt (of eenvoudig kan stoppen wanneer je dit wel wilt).
Maar wist je dat je door het gebruik van de pil depressier en angstiger kunt worden?
Dat het je gevoelens en emoties kan afvlakken?
Je ervaart alles dan minder intens, je voelt je minder ‘alive’.

Iedereen is natuurlijk anders, en ervaart het ook anders.
De een heeft meer klachten dan de ander. Maar als ik naar mijzelf kijk, heb ik echt vanaf jongs af aan al de pil gebruikt, dus op een gegeven moment weet je niet meer hoe je bent ZONDER de pil. Gek toch.

FACT:  Is het niet een beetje hypocriet dat sommige vrouwen het belachelijk vinden dat mannen die fanatiek trainen hormonen toedienen (kuren), maar zelf slikken ze de pil en dienen dus ook hormonen toe… ?

 

Anticonceptie en krachttraining

Progesteron in de pil zijn de boosdoener voor je krachttraining progressie, het is wetenschappelijk bewezen dat vrouwen die de pil gebruiken minder spiermassa opbouwen dan vrouwen die dit niet gebruiken. Hoe meer progestagenen er in de pil zitten, hoe slechter de spiergroei!
WOW, dit is misschien wel een eye-opener voor jou, want dit wordt je NIET verteld als je de pil gaat gebruiken. Misschien heb je je er zelf wel nooit in verdiept omdat je niet beter wist, hopelijk zie je in dat pil-gebruik heel veel van invloed is op wat er in je lichaam gebeurd, en dat het op invloed heeft op veel andere systemen in je lichaam.

 

Wist je dat progestagenen leiden tot de volgende bijwerkingen?

 

👉🏻Verhoging van eetlustopwekkende hormonen en verlagen van eetlustonderdrukkende hormonen

👉🏻Verlaagd je basaal rustmetabolisme

👉🏻Verlaagde eiwitsynthese (nodig voor spieropbouw)

👉🏻Toename van vet, en verlies van vetvrije massa

👉🏻Verlaagde kracht, zuurstofopname en sportprestaties

 

Zoals je ziet zijn de bijwerkingen niet bepaald grappig zoals je ziet… Maar wat nu?

 

Koperspiraal

Het is voor vrouwelijke krachtsporters belangrijk een anticonceptie te kiezen die geen hormonen bevatten, of op zijn minst een zon laag mogelijke hoeveelheid progestagenen.
Als condooms bijvoorbeeld niet wenselijk zijn, dan is een spiraal de beste optie.

Spiraaltjes voorkomen lokale bevruchting, maar niet de ovulatie. Een hormoonspiraal geeft minder hormonen af dan een anticonceptiepil, en heeft minder effecten op de systemische hormoonwaarden.

Maar de beste optie is een koperspiraal, aangezien deze compleet niet-hormonaal is, en geen negatieve effecten heeft op je lichaamssamenstelling!

Tijdens mijn wedstrijd periode kreeg ik dan ook het advies van mijn coach om een koperspiraal te laten plaatsen, om zo het meeste progressie te kunnen maken, en uiteindelijk als je erover nadenkt is dit voor je lichaam ook veel vriendelijker!

 

PMS, wat is het?

Omdat ik momenteel zelf kamp met het k*t probleem dat PMS heet, wil ik dit onderwerp ook even meenemen.
Zelf had ik er namelijk nog nooit van gehoord! Misschien jij ook niet, vandaar deze aanvulling op hormoongebruik, want dit kàn een gevolg zijn…

PMS staat voor Premenstrueel syndroom, dit is een verzamelnaam voor lichamelijke klachten en emotionele klachten die je ervaart voor je menstruatie en dit komt dus iedere maand terug. (ja shoot me!)
Het gekke is, de klachten verdwijnen als sneeuw voor de zon, zodra je ongesteld wordt.

PMS ontstaat vaak na het krijgen van kinderen, en het komt bij jongere vrouwen vaak minder voor.
Ongeveer 5% van de vrouwen tussen de 15 en 45 aar heeft hier last van.
Na de overgang verdwijnt dit probleem… OMGGG!!

Ik kwam erachter doordat ik een patroon zag in dat ik steeds 2 weken voor de menstruatie last had van gekke klachten; migraine-aanvallen, depri-feelings, slecht slapen, gewrichtspijn, heel erg vermoeid zijn, duizelig worden en bijna van mijn stokje gaan, maar ook mijn eetlust verandere compleet en dat vond ik zo raar!

Zelf mijn vriend gaf op een gegeven moment aan van ‘ He het is wel steeds voordat je ongesteld moet worden…’ Ik geef hem niet graag gelijk (thats me haha) maar het was mij ook opgevallen!

 

Ik ben met dit probleem bij mijn huisarts geweest, nadat ik het patroon had ontdekt en tadaa ik kreeg de anticonceptiepil voorgeschreven.
Je kunt wel nagaan, nadat je het bovenstaande verhaal hebt gelezen over de pil, dat ik hier niet echt blij mee was of eigenlijk stond ik helemaal in de weerstand!
Ik ben dan ook na 2 weken gestopt met de pil, het feit dat ik elke dag hormonen moest toedoenen, naahhhh nee dat gaan we niet doen.

 

FACT: Het vervelende is dat je PMS niet uit een bloedtest kan halen, de klachten en het feit dat dit op de dag dat je ongesteld wordt verdwijnt wijst erop dat je dit hebt (vaag i know).

 

Wil je onderzoeken of je hier last van hebt?
Dan is het verstandig om de PMS klachtenkaart gedurende 2 maanden bij te houden, zie hieronder; 

 

 

 

Wat kan de oorzaak zijn van PMS?

 

De klachten ontstaan rond de eisprong, dit vindt ongeveer 2 weken voordat je ongesteld wordt plaats. In deze periode maakt je lichaam meer progesteron aan, en heeee die kennen we van het stukje van hierboven + wat het met je lichaam doet!! 😱

Het kan goed zijn dat er een verband is met langdurig pil-gebruik, je lichaam heeft dan namelijk te maken met opstart problemen om de normale hormoonhuishouding weer op te starten.

Wat mij ook is opgevallen dat ik veel dames heb gesproken uit de wedstrijd-wereld die hier ook ontzettend veel last van hebben. Je lichaam krijgt dan natuurlijk ook een optater, en er zal ongetwijfeld een verband zijn echter is dit niet wetenschappelijk onderbouwd, het is een bevinding!

 

Tips wat je zelf kan doen om de klachten te verminderen

 

In dit verhaal is inzicht in het probleem al fijn, zodat je er rekening mee kan houden en je niet frustreert over het feit dat je je alweer zo klote voelt en lichamelijke pijntjes hebt.
Praat erover met je vriend, of vriendinnen, want ik heb gemerkt dat er veel zijn die met dit probleem rondlopen.

Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat gezond eten bijdraagt aan een gezond lichaam, probeer suikers en koolhydraten te beperken. En vermijd overmatig cafeine gebruik rond die periode!
En natuurlijk: Blijf bewegen! Ga sporten, wandelen of doe iets wat je leuk vindt maar blijf vooral in beweging!
Trigger dat gelukshormoon wat je krijgt van sporten.

 

Zelf ben ik gestart met acupunctuur (bij Richard Velthorst in Doetinchem) zelf ben ik een vrij nuchter persoon (zoals je misschien hebt gemerkt haha) maar ik wil dit toch een kans geven.

Hij vertelde mij tijdens mijn eerste bezoek dat hij vaker dames zag met dit soort klachten, maar ook als je bijvoorbeeld probeert zwanger te worden, ook dan kan je erachter komen dat je lichaam uit balans is.

De Chinese geneeskunde ziet je lichaam als 1 geheel, en er wordt dan ook anders gekeken naar de functies en samenhang van de organen. Je lever speelt een grote rol bij het reguleren van je menstruatiecycles, nee je hebt dan niet direct een leverprobleem hoor!
Bij acupunctuur is een vrije doorgang van energie en balans in zowel lichaam en geest van groot belang. Acupunctuur helpt om de stagnaties op te heffen en de balans terug te vinden hierin.

Er zijn onderzoeken geweest of deze therapie echt helpt bij deze klachten, bij 50% werden de klachten minder. Ik weet nog niet of dit gaat helpen, maar ik geloof persoonlijk wel in energie, en baat het niet dan schaadt het niet!

 

Andere (heftige) adviezen;

 

Er zijn ook andere adviezen om PMS te behanden, die ik persoonlijk vrij heftig vindt.
Denk aan; starten met de pil, of een pil gebruiken met drospirenon (+let op andere heftige bijwerkingen!),  antidepressivia.
Maar ook een operatie staat op de behandel-lijst van PMS, en dan moet je denken aan het verwijderen van je baarmoeder, eierstokken…
Heel heftig allemaal.

Mijn advies is dan ook; zoek het eerst in de basis.
Eet je gezond?
Slaap je goed?
Hoe is het met je stress-niveau, en let op ook fysieke stress hoort hierbij (denk aan extreem veel sporten, en je lichaam helemaal leegtrekken)?
Heb je hormonen gebruikt (pil-gebruik, of wellicht een kuur tijdens je wedstrijd-periode?)

Daarbij moet je niet vergeten dat iedereen natuurlijk anders is, de een heeft wedstrijden gedaan, de ander heeft misschien een eetstoornis gehad, en weer een ander heeft misschien al jarenlang de pil geslikt….

Ik vond het nodig om hier mijn kennis over te delen, en hopelijk heb ik jou hier ook wat wijzer mee gemaakt!

Over de schrijver
Bernice is een professioneel fitness atleet in de IFBB Pro Legeau, en kan zichzelf na jaren wel een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van voeding, training en leefstijl. Haar sportprestaties en haar passie voor haar bedrijf zijn diverse keren uitgelicht op Regio8, Omroep Gelderland, de Gelderse Post en daarnaast is ze uitgeroepen tot Sportvrouw van het jaar 2018! Ze is inmiddels al jaren actief voor haar bedrijf Bodify als specialist in het begeleiden van dames en heeft hiermee al supermooie resultaten behaalt! Je hoeft geen fitgirl te zijn om je bij Bernice aan te melden, alle dames zijn welkom. Of je nou fit wil worden voor een hardloopwedstrijd, wil afvallen of sterker wilt worden, bij Bernice voel je je al snel op je gemak! Bernice woont samen met haar 2 franse buldoggen in Gendringen. Daarnaast is ze volle bak aan het werk om haar bedrijf uit te breiden met een extra locatie.
Reactie plaatsen