arrow_drop_up arrow_drop_down
Aan de slag met die vervelende Coronakilos!
9 juni 2020 
in blog

Aan de slag met die vervelende Coronakilos!

De helft van de Nederlanders is aangekomen door de Coronacrisis, mannen zijn de winnaar in dit verhaal ze zijn 2-4 kilo aangekomen, vrouwen 1-3 kilo. Volgens verschillende bronnen is dit te wijten aan het feit dat we simpelweg meer eten, minder bewegen en meer alcohol drinken.
Daarnaast proberen veel het ‘gezellig’ te maken thuis door veel en ongezond eten in huis te halen.
Maar wat dacht je van emotie-eten? Er zijn 2 factoren die in dit verhaal een grote rol spelen ;  

 

Verbruik van calorieën

EN

Inname van calorieën  

 

Dit wordt ook wel je energiebalans genoemd, want deze moet in balans zijn.
Eet je net zoveel als dat je verbruikt, dan blijf je op gewicht.
Ga je minder eten dan dat je verbruikt dan val je af.
Eet je meer dan dat je verbruikt, dan zul je aankomen in gewicht.  

Okay, lets get real!  
Stel je hoort bij die helft van de Nederlanders die is aangekomen doordat je OF teveel hebt gegeten OF te weinig hebt bewogen, wat kan je dan doen om zo snel mogelijk van die kilo’s af te komen?
Allereerst: blijf rustig blijven!
Het heeft geen zin om ineens een crashdieet te gaan volgen met bijvoorbeeld alleen maar maaltijdshakes, of dure detox-kuurtjes te gaan kopen. Want door 4 appels te eten per dag, valt iedereen af, maar je doet jezelf echt tekort! Tekort aan eiwitten, tekort aan vitaminen, gezonde vetten, etc etc en vooral een tekort aan energie. NEEE dat willen we niet.
Dus is het wijs om dit gewoon verstandig aan te pakken. Simpel, minder eten EN/OF meer bewegen!  

Tip 1: Minder eten.  

Met minder eten bedoel ik niet minder eten in volume maar minder eten in ‘kcal’. Ik kan wel zeggen dat ik een pro ben op het gebied van veel eten voor weinig kcal. Het begint al met het lezen van de etiketten van de producten die je eet, daar staan de kcal vaak op per 100 gram, ook staan de hoeveelheden erop van;

– eiwitten (belangrijk voor ons als sporters!!)

– koolhydraten

– vetten

Kennis is macht en in dit geval is lezen en je verdiepen in wat je eet een must.
Daarnaast is het handig om bijvoorbeeld Myfitnesspal te installeren die maakt een schatting wat jij ongeveer zou moeten eten qua kcal per dag.
Hou er wel rekening mee dat dit een globale schatting is, maar dan heb je een idee van wat je zou moeten eten. Op basis van jou gegevens, kun je namelijk ook aangeven wat je doel is; aankomen of afvallen!
Ook handig is; is de scan optie. Hiermee kan je het product wat je eet, inscannen en zo krijg je direct de voedingswaarden (macro’s) te zien van het product. Dus hoppa; jij kan aan de slag!  

 

Tip 2: Meer bewegen.   

Het grootste probleem, in mijn ogen, is dat de sportscholen de afgelopen maanden (en nog steeds) dicht hebben gezeten.
Kijk, want stel dat jij nu hetzelfde eet als dat je deed toen je trainde dan gaat het al fout. Want jou verbruik, dus de kcal die je verbrand, is minder dan toen je trainde.
Als je dit niet compenseert door je voeding aan te passen OF door op een andere manier je verbruik te laten toenemen dan zul je aankomen.
In dit geval geeft iedereen Corona de schuld, want met de extra Coronakilos doe je wel mee met de trend, NEEEEE dat wil je helemaal niet!

Wat kan je doen om je verbruik te vergroten? Meer bewegen; dat had ik al gezegd.

Een fitbit, of andere activiteitentracker, geeft inzicht op ‘jou verbruik’, voor mij persoonlijk werkt dit best motiverend, dus dit is wel een musthave.

Daarnaast moet je natuurlijk een sport vinden die jij LEUK vindt om te doen! Zodat je ook daadwerkelijk meer gaat bewegen.

Mountainbiken is vroeger altijd een hobby van mij geweest, dus ik ben dat weer aan het oppakken, maar ook skeeleren vind ik leuk en wandelen. Doe dingen die je leuk vindt, want alleen dan houd je het vol!
Plan je sportmomenten in en maak je doelen concreet en geef ze de hoogste prioriteit!    

 

Nu heb je geen excuses meer, want met deze tips laat jij die Coronakilos als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Je hebt maar 1 lichaam, dus zorg er goed voor met gezonde voeding en blijf actief!
Lets go girls & stay safe!

Over de schrijver
Bernice is een professioneel fitness atleet in de IFBB Pro Legeau, en kan zichzelf na jaren wel een ervaringsdeskundige noemen op het gebied van voeding, training en leefstijl. Haar sportprestaties en haar passie voor haar bedrijf zijn diverse keren uitgelicht op Regio8, Omroep Gelderland, de Gelderse Post en daarnaast is ze uitgeroepen tot Sportvrouw van het jaar 2018! Ze is inmiddels al jaren actief voor haar bedrijf Bodify als specialist in het begeleiden van dames en heeft hiermee al supermooie resultaten behaalt! Je hoeft geen fitgirl te zijn om je bij Bernice aan te melden, alle dames zijn welkom. Of je nou fit wil worden voor een hardloopwedstrijd, wil afvallen of sterker wilt worden, bij Bernice voel je je al snel op je gemak! Bernice woont samen met haar 2 franse buldoggen in Gendringen. Daarnaast is ze volle bak aan het werk om haar bedrijf uit te breiden met een extra locatie.
Reactie plaatsen